„Confruntată cu riscul ca Rusia să folosească gazele naturale ca armă împotriva UE și să întrerupă complet aprovizionarea înainte de iarnă, Comisia Europeană a prezentat o propunere de reducere a consumului în toate statele membre cu 15% în perioada august 2022 – martie 2023, comparativ cu perioada similară din ultimii cinci ani. Deși convingătoare din punct de vedere tehnic, propunerea are un defect major: va semăna dezbinare între statele membre.”
Otilia Nuțu și Ana Furtună au publicat în Brussels Times o poziție foarte articulată pe tema consumului de gaz rusesc în Uniunea Europeană. Pe scurt, cele două autoare argumentează foarte bine pentru impunerea unor plafonări de prețuri la nivelul Uniunii Europene pentru a limita marja de acțiune a Kremlinului. Articolul descrie cu cifre concrete cum ar funcționa un astfel de mecanism și de ce Putin nu l-ar putea ocoli prin stocarea internă a gazelor sau redirecționarea spre alte piețe.
Sunt de părere că un astfel de mecanism de plafonare ar putea fi cuplat cu mecanismele de ajutorare a economiei Ucrainei, această plafonare funcționând și ca o sancțiune economică pentru Rusia.
Felicitări pentru articol. Cred că europarlamentarii ar trebui să susțină un astfel de demers.
Și felicitări, Ramona Strugariu, care a trimis deja o scrisoare Comisiei Europene pe această temă!
Ana Otilia Nuțu este copreședinte al Comitetului director al Forumului Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic (CSF) și analist de politici energetice la Think Tank Expert Forum.
Ana Furtună este director al Secretariatului Forumului societății civile din cadrul Parteneriatului Estic
Un rezumat al articolului:
„Confruntată cu riscul ca Rusia să folosească gazele naturale ca armă împotriva UE și să întrerupă complet aprovizionarea înainte de iarnă, Comisia Europeană a prezentat săptămâna trecută o propunere de reducere a consumului în toate statele membre cu 15% în perioada august 2022 – martie 2023, comparativ cu perioada similară din ultimii cinci ani.
Deși convingătoare din punct de vedere tehnic, propunerea are un defect major: va semăna dezbinare între statele membre, într-un moment în care unitatea europeană în confruntarea cu șantajul Rusiei este de o importanță capitală. UE poate și va realiza eliminarea treptată a dependenței sale de combustibilii fosili ruși pe parcursul mai multor ani, dar nu în 2022.
Ceea ce trebuie să se concentreze în acest an este conceperea unor măsuri care să unească toată UE, politicieni și opinia publică deopotrivă, și să trateze pe o singură voce cu Rusia în ceea ce privește importurile de gaze. Reducerile maxime pe care Rusia le oferă pot fi ușor de depășit de o UE unită, care are atât infrastructura, cât și stocarea necesară pentru a face față problemelor în întreaga UE și în fiecare țară în parte.
Producția de gaz este destul de rigidă. După ce a început vara anului 2021 cu un minim istoric de 15 miliarde de metri cubi în depozite (față de 40 de miliarde de metri cubi într-un an obișnuit), a avut o capacitate de rezervă suplimentară de 25 de miliarde de metri cubi pe care ar putea să o manipuleze pentru a epuiza depozitele UE.
Astfel, Rusia ar putea crea penurie pe piața UE doar prin livrarea unor cantități mici prin conducte către UE.
Orice măsură care ar reduce drastic prețurile la gaze în UE ar fi extrem de populară. Aceasta poate fi introdusă legal ca o sancțiune împotriva Rusiei, trecând peste clauzele de preț din contractele existente (pe care, oricum, Gazprom nu avea nicio restricție de a le încălca unilateral).
Kremlinul se poate juca în continuare cu reduceri selective, dar cuplarea plafonului de preț cu un mecanism simplu de solidaritate va descuraja Gazpromul să încerce.”